تحليل و طراحي مونوپايل تحت بار ضربه كشتي با توجه به اندرکنش ديناميكي، غير خطي آب- سازه- خاك اكبري
امروزه با افزايش ظرفيت و ابعاد كشتي ها و لزوم پهلوگيري شناورهايي با رده بالا در بنادر، نياز به سازه اي مناسب با ظرفيت جذب انرژي زياد احساس مي گردد. با توجه به اين امر كه جذب انرژي همراه با ايجاد تغيير مكان در سازه مي باشد و از طرفي سازه اسكله هاي معمولي از جمله اسكله هاي شمع و عرشه و يا بلوكي فاقد اين مشخصه مي باشند، سازه هاي مونوپايل با توجه به مزيت جذب انرژي و در عين حال مستقل بودن هزينه تعمير و نگهداري آن از بقيه تأسيسات از مقبوليت خاصي برخوردار هستند. مزيت هاي ذكر شده طراحان را به استفاده از سازه مونوپايل جهت جذب انرژي كشتي هاي بزرگ نفتي و ترميم اسكله هاي آسيب ديده سوق داده است. از آنجايي كه رفتار مونوپايل هنگام برخورد تابعي از اندركنش سازه- خاك – آب بوده و از طرفي نيروي بالاي اعمالي به سازه مونوپايل همراه با پلاستيك شدن بخشي از خاك خواهد بود، لذا تحليل دقيق رفتار مونوپايل مستلزم مدلسازي صحيح رفتار ديناميكي- غير خطي خاك، رفتار اندركنش ديناميكي آب و سازه و نيز مدلسازي مناسب فندر و كشتي مي باشد. بهمين منظور در اين مقاله با توجه به موارد فوق الذكر و به منظور لحاظ نمودن پارامترهاي دخيل در الگوي رفتاري مونوپايل از نرم افزار Ansys7.0 استفاده گرديد و در نهايت با اتكا به نتايج حاصله روشي مناسب براي طراحي سازه مونوپايل استخراج شد.
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52613840502.pdf